Vanzare Case Vile Terenuri Aparatamente Bucurestii Noi Bazilescu Damaroaia Laminorului Straulesti

Imobiliare Bucurestii Noi

Bucuresti Romania

Category: Stiri
Stiri imobiliare

Inregistrarea contractelor de inchiriere la fisc
03/29/2019 09:13 AM

     Contractele de închiriere pot fi înregistrate din nou la Fisc, inclusiv online

 

Ordinul ANAF nr. 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de locaţiune, precum şi a modelului şi conţinutului formularului "Cerere de înregistrare a contractelor de locaţiune"  a fost publicat marți în Monitorul Oficial, Partea I și este deja în vigoare.

Noua procedură, care este opțională, dă posibilitatea celor care închiriază să înregistreze contractele inclusiv online, nefiind necesar să aducă dovada fiscalizării respectivelor venituri prin declarația unică.

De ceva vreme deja, obligația de a înregistra contractele de închiriere a fost scoasă din legislația fiscală, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 18/2018. Totuși, locatorii și locatarii deopotrivă s-au găsit, de atunci și până acum, în situația de a trebui să facă dovada că documentul e înregistrat la Fisc.

Pentru locator, adică cel care închiriază, contractul sub semnătură privată (neautentificat la notar) înregistrat la Fisc este titlu executoriu, potrivit Codului civil. Locatarul are uneori nevoie ca locatorul să înregistreze contractul la Fisc pentru că altfel nu are cum beneficia de anumite subvenții de chirie. Desigur, dacă se face contractul la notar, atunci nu se mai pun toate aceste probleme.

Cel care închiriază va putea mai întâi să meargă să înregistreze contractul la organul fiscal sau să o facă online și abia apoi să depună declarația unică pentru plata impozitelor și eventualelor contribuții.

Articol preluat de la  :www.avocatnet.ro

De ce să înregistrezi contractele de închiriere la Fisc, chiar dacă nu ești obligat să o faci

Astfel, potrivit Codului civil, contractul făcut doar între părți, neautentificat, dar înregistrat la Fisc sau cel autentificat la notar (chiar și neînregistrat la Fisc) este titlu executoriu pentru plata chiriei. Asta înseamnă că executarea silită se obține mult mai ușor, fără a mai fi necesară prezentarea în fața unui judecător și obținerea unui titlu executoriu în acest fel. Locatorul merge cu contractul direct la executorul judecătoresc ca să-l dea afară pe locatarul rău platnic.

"Astfel, în cazul unui asemenea contract, se poate solicita încuviinţarea executării silite fără a mai parcurge procedura judiciară pentru obţinerea de către locator a unei hotărâri judecătoreşti de recunoaşterea a dreptului său pe fond şi nici procedura de investire cu formulă executorie a contractului de închiriere. Cu alte cuvinte, dacă locatorul are un contract de închiriere sub semnătură privată, dar înregistrat la organul fiscal şi chiriaşul nu plăteşte chiria sau nu predă bunul la expirarea contractului, locatorul poate obţine direct executarea silită a chiriaşului", a precizat Cristian Rapcencu, expert contabil, consultant fiscal și lector în cadrul Academiei de Studii Economice din București, într-o conferință de fiscalitate organizată recent de acesta.

Important! Un contract de închiriere făcut între părți, tipizat sau într-o formă adaptată, care să servească ma bine interesele părților, dar pornind de la cele cuprinse în Codul civil, e perfect valabil chiar și dacă nu e dus la Fisc sau autentificat la notar. În practică se crede adesea că un banal contract între părți înseamnă că nu există o înțelegere legală între ele și că poate fi încălcat, dar acest lucru este fals. Nu vorbim de un contract cum este cel de vânzare a unui imobil, care trebuie neapărat făcut la notar ca să producă efecte juridice.

Și, dacă tot suntem la acest subiect, merită să amintim și o observație pe care un avocat a făcut-o pentru redacția noastră în urmă cu ceva vreme, când discutam tot despre închirierea locuințelor: lipsa totală a unui contract (nu a unuia înregistrat la Fisc sau autentificat) este foarte dezavantajoasă pentru cel care dă în chirie un spațiu. Odată intrat în locuință, chiriașul are dreptul neîngrădit să o folosească 100%; până la dovada contrară (în instanță), există o prezumție cum că el are dreptul să stea acolo și să se folosească de locuința respectivă așa cum consideră

"În lipsa unui contract, îi este extrem de dificil proprietarului să intre în locuință dacă chiriașul se opune. În lipsa unui contract, este dificil de dovedit chiria, e dificil de inspectat locuința sau de limitat numărul de persoane care stau efectiv acolo. În lipsa unui contract, este dificil să cunoașteți drepturile, anume care reparații sunt ale proprietarului, care ale chiriașului, cine ce datorii trebuie să plătească privitor la imobil, o strategie de terminare a contractului, eventuale penalități la încheierea în avans etc.", a precizat Liliana Grădinaru, avocat.

 

 

Articol preluat de la  :www.avocatnet.ro

Read the rest of this article >>
Achizitie locuinta cu cota de 5% tva- LEGE nr. 30 din 10 ianuarie 2019
02/11/2019 02:49 PM

    Modificari importante aduse  Codului fiscal si Codului de procedura fiscala

Legea nr. 30 din 10 ianuarie 2019 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2018 privind modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare aduce modificari importante Codului fiscal si Codului de procedura fiscala.
 
Cota redusa de 5% TVA la achizitia imobilelor:

  • Este permisa achizitia mai multor imobile cu cota redusa de 5% de aceeasi persoana;
  • Se elimina limitarea suprafetei terenelui locuintei cu acest regim;
  • Cota redusă se aplică numai în cazul locuinţelor care în momentul vânzării pot fi locuite ca atare.
Read the rest of this article >>
Noutati pentru 2019 privind creditele bancare
01/10/2019 12:58 PM

O serie de modificări in cursul anului 2018 in domeniul creditelor

                             

1. Tinerii cu vârsta de până la 26 de ani ce nu au venituri stabile sau care sunt în perioada studiilor pot, începând de la jumătatea lunii octombrie 2018, să beneficieze de credite fără dobândă de câteva zeci de mii de lei. Concret, aceștia pot, prin intermediul programului guvernamental "Investește în tine", să obțină credite de până la 40.000 de lei. Suplimentar, dacă se angajează în perioada derulării creditului, tinerii vor putea să ceară încă 20.000 de lei, în baza unei simple adeverințe de la angajator.

2. În cazul suspendării executării silite, banca nu mai poate bloca banii care intră în contul debitorului, a decis, în luna mai 2018, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Decizia a fost publicată în aceeași lună în monitorul Oficial, devenind astfel obligatorie pentru toate instanţele din România.

3. Proiectul de act normativ ce prevedea că băncile erau obligate să convertească în lei creditele acordate cetățenilor în franci elvețieni a fost declarat neconstituțional în 2017. Astfel, acesta s-a întors în Parlament, iar în luna noiembrie 2018 a fost respins definitiv de Camera Deputaților. Asta înseamnă că documentul nu se poate aplica.

4. Potrivit unui act normativ ce a intrat în vigoare spre sfârșitul lunii decembrie 2018, nu se mai poate solicita anularea clauzelor abuzive din contracte odată cu contestația la executare silită. Anularea acestor clauze poate fi cerută însă printr-o acțiune separată.

5. De la începutul lui 2019, ratele creditelor noi ale românilor sunt plafonate. Mai exact, cei care iau credite în lei nu plătesc mai mult de 40% din veniturile nete, cel mult 45%, la creditele Prima Casă, iar la creditele în valută, maximum 20%. Aceste plafoane nu se aplică creditelor deja contractate până la finele anului 2018.

6. După cum stabilește un nou set de reguli de bună practică pentru industria bancară, românii cu credite și dificultăți financiare beneficiază, începând din noiembrie 2018, de sprijinul băncilor la care au împrumuturi. Astfel, după introducerea acestor noi reguli, toate instituțiile de credit din România trebuie să fie mult mai implicate în informarea persoanelor care doresc să ia un credit și să găsească, în cazul în care cel împrumutat are dificultăți în a returna creditul, soluții împreună cu acesta.

 

Sursa : https://www.avocatnet.ro

Read the rest of this article >>
Proiect: Românii nu se vor mai putea muta în locuințele noi înainte de recepția lucrărilor de construcții
12/11/2018 11:15 AM

Proprietarii clădirilor nu vor mai putea permite celor ce au cumpărat un spațiu de locuit în imobile să se mute înainte de semnarea procesului-verbal de recepție a lucrărilor, fie ele de construire, consolidare sau extindere

Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii nr.10/1995 privind calitatea în construcţii, ce a fost înregistrată recent la Senat pentru dezbatere, prevede o serie de noi reguli ce vor trebui respectate la construcția și livrarea de locuințe. Pentru a se putea aplica, documentul are nevoie de acordul parlamentarilor și de publicarea în Monitorul Oficial.

Mai exact, propunerea legislativă nu va mai permite celor ce au cumpărat o locuință într-un bloc nou sau în care se execută diverse lucrări de construcții să se mute înainte de recepția lucrărilor.

Concret, investitorii, care sunt definiți de legislația în vigoare ca fiind persoane fizice sau juridice care finanțează și realizează investiții sau intervenții la construcții, nu vor mai trebui să “permită locuirea înainte de semnarea procesului verbal de recepție a construcțiilor la terminarea lucrărilor”.

Pe de altă parte, și proprietarii construcțiilor vor avea, printre altele, aceeași obligație, dar în mai multe situații. După cum este prevăzut în inițiativa legislativă, aceștia vor trebui “să nu permită locuirea înainte de semnarea procesului verbal de recepție la terminarea lucrărilor de construire, reconstruire, consolidare, transformare, extindere, desființare parțială.

Proiectul de act normativ stipulează și modul în care vor fi sancționați investitorii sau proprietarii construcțiilor care nu vor respecta noile obligații. Astfel, conform documentului, nerespectarea obligației de a nu permite locuirea înainte de recepția lucrărilor va fi sancționată “cu confiscarea sumelor provenite din această faptă care provin din promisiuni de vânzare-cumpărare, contracte de vânzare-cumpărare, închiriere sau orice altă formă de a încasa un drept de folosință“.

Sursa : avocatnet.ro

Read the rest of this article >>
BNR limitează gradul de îndatorare la 40% din venitul net la creditele în lei și 20% la cele în euro
10/19/2018 11:24 AM

BNR limitează gradul de îndatorare la 40% din venitul net la creditele în lei și 20% la cele în euro


Consiliul de Administraţie al BNR a adoptat astăzi, 17 octombrie a.c., Regulamentul pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 17/2012 privind unele condiţii de creditare, cu modificările şi completările ulterioare. Conform noilor prevederi, nivelul maxim al gradului de îndatorare va fi de 40% din venitul net la creditele în lei şi 20% la cele în valută. Gradul total de îndatorare se determină ca pondere a obligaţiilor totale lunare de plată raportate la venitul net lunar. Rata maximă de îndatorare este majorată cu 5 puncte procentuale pentru creditele aferente achiziţionării primei locuinţe ce urmează a fi ocupată de debitor. Regulamentul se aplică atât instituţiilor bancare, cât şi IFN”, se arată într-un comunicat al băncii centrale remis AGERPRES.

Nivelul maxim al gradului de îndatorare va fi de 40% din venitul net la creditele în lei şi 20% la cele în valută începând din 1 ianuarie 2019, în timp ce pentru pentru creditele aferente achiziţionării primei locuinţe rata maximă de îndatorare este majorată cu 5 puncte procentuale, potrivit Regulamentului pentru modificarea condiţiilor de creditare aprobat, miercuri, de Consiliul de Administraţie al Băncii Naţionale a României, transmite Agerpres.

Noile limite se vor aplica din 1 ianuarie 2019.

Până acum, băncile erau cele care stabileau prin norme interne gradul de îndatorare pe care îl acceptau la clienți. Decizia BNR va avea impact direct asupra consumului, ea limitând practic cheltuielile pe credit ale populației. Că urmare a stabilirii acestui grad de îndatorare, achizițiile de bunuri sau servicii scumpe (imobiliare, automobile noi, electrocasnice) vor fi limitate. Având în vedere că mare parte a creșterii economice se bazează pe consum, e de așteptat o replică din partea PSD, care a mai contestat în trecut diverse decizii ale BNR.

Toate solicitările de credit formulate înainte de 1 ianuarie 2019, inclusiv cele aferente unor programe guvernamentale adresate clienţilor persoane fizice, precum programul Prima Casă, se soluţionează pe baza reglementării de la momentul depunerii cererii la bancă, chiar dacă acordarea creditului are loc după 1 ianuarie 2019.

De asemenea, creditele acordate exclusiv în scopul rambursării datoriilor aferente creditelor contractate anterior intrării în vigoare a proiectului de regulament sunt exceptate de la noile cerinţe privind gradul de îndatorare. Acest lucru nu este valabil, însă, pentru refinanţările ce presupun şi acordarea unui credit suplimentar celui/celor existent(e).

Banca centrală oferă şi un exemplu cu privire la impactul noului regulament asupra nivelului ratelor maxime contractate de debitori. Astfel, pentru o persoană cu un venit net de 3.000 de lei, rata lunară maximă este de 1.413 lei până la 31 decembrie 2018, urmând ca de la 1 ianuarie 2019 să nu depăşească 1.200 de lei. În cazul unei gospodării formate din doi adulţi şi doi copii, cu venituri totale de 5.000 lei net lunar, rata maximă va fi de 2.000 de lei din ianuarie anul viitor, faţă de 1.996 lei în prezent.

În ceea ce priveşte îndatorarea la nivel individual pe segmentul creditelor ipotecare, media pieţei până la 31 decembrie este de 47% urmând ca, după 1 ianuarie, să scadă la 40% (45% pentru prima locuinţă). De asemenea, la creditele de consum, gradul de îndatorare la nivel individual este de 45% urmând să se reducă la 40% din 2019.

Potrivit BNR, unul dintre obiectivele urmărite la modificarea Regulamentului este simplificarea accesului la credite al persoanelor fizice şi consolidarea creşterii sustenabile a activităţii de creditare în condiţiile în care, conform noii metodologii de calcul, nivelul creditului şi al ratelor aferente va putea fi stabilit uşor de orice solicitant. Un alt obiectiv este protejarea populaţiei cu venituri medii şi cu venituri sub valorile medii în sensul îmbunătăţirii capacităţii de plată, pentru creditare sănătoasă.

Totodată, comunicatul băncii centrale arată că este vorba şi despre facilităţi pentru creşterea sustenabilă a activităţii de creditare a populaţiei în sensul în care vor exista reguli mai permisive pentru achiziţionarea primei locuinţe ce urmează a fi ocupată de debitor, iar limita gradului de îndatorare nu se aplică pentru maxim 15% din portofoliul de credite noi destinate persoanelor fizice, la nivelul fiecărui creditor. De asemenea, va fi redusă birocraţia bancară pentru acordarea unei credit.

Măsuri similare de ordin prudenţial au fost adoptate deja în alte ţări cum ar fi Ungaria, Polonia, Estonia, Lituania, Cehia, se precizează în comunicatul Băncii Naţionale a României.

La începutul acestei luni, guvernatorul băncii centrale, Mugur Isărescu, anunţa că Banca Naţională a României se gândeşte la o orientare pe baze sănătoase a creditării, fiind spre binele consumatorilor şi al industriei.

“Eu aş redefini aceste măsuri. Suntem în faza finală. Vor fi anunţate într-un timp nu prea îndepărtat. Am discutat şi cu industria. Am discutat şi cu alţi factori de decizie în România şi aş redefini. Noi ne gândim la o orientare pe baze sănătoase a creditării. E spre binele consumatorilor, utilizatorilor de credite, să-şi evalueze bine posibilităţile de rambursare ca să nu mai avem surprize. Dificultăţile de rambursare ale populaţiei şi ale sectorului corporatist, întreprinderilor, sunt chestiuni de stabilitate financiară şi pe noi ne preocupă acest lucru. Este şi spre binele industriei să nu trăiască din nou cu o creştere a creditelor neperformante”, a spus Mugur Isărescu în 3 octombrie.

Consiliul de Administraţie al Băncii Naţionale a României a decis, în şedinţa din octombrie, menţinerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 2,50% pe an.

De asemenea, a fost decisă menţinerea ratei dobânzii pentru facilitatea de depozit la 1,50% pe an şi a ratei dobânzii aferente facilităţii de creditare la 3,50% şi păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii aplicabile pasivelor în lei şi în valută ale instituţiilor de credit.

Articol preluat de la www.g4media.ro

Read the rest of this article >>
Primavara imobiliara Bucurestii Noi
05/07/2018 01:28 PM

Primavara imobiliara Bucurestii Noi


 

Primavara 2018 debuteaza cu schimbari majore in piata imobiliara. Poate ca nu este vorba doar de zona Bucurestii Noi, insa noi percepem aceste fapte in prisma lucrului efectiv cu proprietarii si cu clientii din aceasta zona. Cartierul foarte frumos cu un parc central superb, Parcul  Bazilescu, a fost si este foarte cautat pentru amenajarea unei locuinte individuale. Tinerii casatoriti cu copii mici care s-au saturat sa stea cu parintii sau care doresc un camin cu putina verdeata pentru copiii lor, fara sa paraseasca Bucurestiul sunt foarte interesati de o casuta veche pe care sa o poata renova. Bineinteles ca sunt foarte multi si care ar dori sa achizitioneze terenul cu casa veche si apoi sa o demoleze si sa construiasca una noua cu structura si compartimentarea conform cerintelor anului 2018.

Acest cartier a fost pana nu demult paradisul dezvoltatorilor imobiliari care au construit bloculete cu 8-10 apartamente pe aceste mici gospodarii individuale cu terenuri intre 300 si 400 mp. Atractia unui apartament nou in comparatie  cu blocurile din ’64-’74 din zona era foarte mare , apartamentele fiind situate in zone superbe si la preturi de cca 1000 Euro mp construit . Structurile inalte devalorizau proprietatile din jur, din cauza lipsei intimitatii create prin faptul ca ferestrele blocurilor erau peste curtile lor. In urma unor procese civile intentate de proprietarii din zona care se vedeau clar deranjati, regulile de urbanism s-au inasprit, autorizatiile nu s-au mai eliberat asa de permisiv iar receptiile au devenit mai riguroase. Pe de alta parte certificatele de urbanism, pentru zona cea mai cautata si anume Parcelarea Bazilescu , au intrat in blocaj si, datorita unor conflicte intre ISC ,PMB si administratia locala, facand ca obtinerea lor, imperativ necesara pentru obtinerea autorizatiei de construire sa intarzie si peste un an. Dezvoltatorii  de blocuri au parasit zona, migrand spre alte sectoare cu conditii mai favorabile. Lipsa apartamentelor nou construite a facut ca in cursul anului 2017 preturile sa urce si cu 50% pentru aceste categorii de imobile. Preturile mari la aceste apartamente au generat o reactie in lant facand proprietarii de case individuale sa pretinda si ei mai mult. Astfel o casuta din anii ’60 cu 90mp construiti cu teren de  300 mp se putea gasi pana in 100000 Euro in 2017, comparatic cu primavara anului 2018 cand preturile solicitate ajungeau si la peste 140000 Euro, lucru care nu insemna ca se si vindeau, insa piata s-a blocat. Proprietarii acestor imobile nu inteleg ca aceste case, majoritatea tip vagon sunt  mult sub standardele de azi ale unor locuinte decente, iar acestea trebuie fie demolate, fie modificate. Modificarea sau mai rau, demolarea acestora genereaza costuri mari, ceea ce duce la imposibiliatea achizitionarii lor la pretul solicitat.

In principiu, o persoana ce dorea sa plece de la bloc vindea un apartament cu 3 camere in medie cu 70-80000 Euro. Mai punea ceva economii si achizitiona o casa veche cu 100000E , apoi apela la un credit bancar pe 30 de ani si amenaja sau reconstruia casa cu standarde moderne . Creditul nu putea depasi 60000-80000 Euro in urma bonitatii rezultate din doua salarii decente in conditiile in care, cu  cca 500E /mp  se putea edifica lejer o constructie moderna.

Succesul aparent al unor agentii imobiliare a atras zeci de agentii pe zona, care au navalit cu super promisiuni de obtinere a unor preturi mari si au ajuns sa preia de la proprietari in exclusivitate vila cu vechime de pana la 10 ani, facand sa para acest cartier comparabil ca preturi cu cele ultracentrale. Vilele ce se vindeau pana in 250000Euro sunt promovate acum si cu peste 350000Euro, preturile find oferite de clienti in aceste cazuri, din comoditatea de a nu astepta cca 2 ani pana sa construiasca una asemanatatoare, facand o mare economie de timp.

Ini concluzie, piata imobiliarea din zona este bulversata. Foarte multi clienti se orienteaza sa cumpere vile decente cu 4-5 camere cu 130-160 mp mp util si teren de 400-500 mp in apropierea Bucurestiului (Mogosoaia , Buftea, Crevedia, Darza) cu pretul unui apartament nou de 100 mp, chiar daca acest lucru face ca zilnic sa faca naveta cca  10-14 km pana la serviciu si sa stea la coada cate o ora atat la intrare cat si la iesire din Bucuresti spre Mogosoaia,.Unde sa mai punem ca apartamentele cu 4 camere sunt aproape inexistente pe zona si cele care totusi sunt oferite la vanzare sunt la peste 150000Euro, pretul la care gasesti o super vila mobilata complet in zona Buftea-Crevedia.

Ateptam sa vedem daca vara imobiliara cu caldurile ei toride va mai prajii din preturi, in conditiile in care si ROBOR-ul creste constant  iar costul cosului alimentar de zi cu zi face ca ratele pentru achitarea creditelor in vedera achizitionarii unei case sa fie si mai dificila.

Cu precizarea ca de locuinte ieftine nu se duce lipsa - sunt oferite sute de apartamente cu preturi si sub 500E/mp (ceea ce arata ca se poate) in cartiere nou rezidentiale, din pacate la periferiile Bucurestiului dinspre  sud si est, in conditiile in care foarte multi dintre proprietarii acestora vor avea serviciul in zonele din nord, facand sa piarda din viata lor ore bune in fiecare zi pentru deplasare la /de la serviciu, in loc sa petreaca mai mult timp cu copiii lor.

Read the rest of this article >>
Prima Casa 2018
01/23/2018 02:30 PM

Prima Casa a primit banii pentru 2018


Guvernul a aprobat plafonul de 2 miliarde de lei pentru Programul Prima Casa in 2018, astfel incat bancile implicate vor putea relua finantarile in curand. Anul acesta mai vine si cu alte modificari ale programului, in afara de reducerea plafonului cu 500 de milioane de lei fata de 2017, insa mai putin importante pentru consumatori.

Incepand din acest an, scade marja maxima de dobanda si pentru cei care isi construiesc o casa prin intermediul programului guvernamental, de la 2,5% la 2% peste indicatorul Robor la 3 luni, dupa ce anul trecut marja s-a redus la acelasi nivel pentru cumpararea de locuinte (marea majoritate a finantarilor acordate fiind pentru cumpararea de locuinte).

“Decizia de reducere a marjei maxime de dobanda de la 2,5% la 2% a fost luata pentru corelarea prevederilor privind costul total al finantarilor garantate pentru achizitia de locuinte cu cea pentru constructia de locuinte, urmarindu-se evitarea oricarei discriminare in acest sens”, arata Guvernul printr-un comunicat de presa.

In termen de 7 zile de la intrarea in vigoare a actului normativ aprobat de Guvern, finantatorii au obligatia sa transmita Fondului National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii (FNGCIMM) si Ministerul Finantelor Publice nivelul costurilor totale pe care le aplica finantarilor garantate pentru constructia de locuinte.

In ceea ce priveste realocarea catre finantatori a rezervei ramase nealocate din plafonul anual, Guvernul a decis ca aceasta sa se faca in functie de ponderea garantiilor acordate de la inceputul anului de referinta de catre fiecare finantator participant in program.

O alta schimbare este eliminarea utilizarii valorii de reintregire a plafonului (revolving) pentru emiterea de garantii, Guvernul luand aceasta decizie pentru a nu pune la dispozitia finantatorilor participanti in program si a altor limite suplimentare fata de plafonul de 2 miliarde lei alocat programului "Prima casa" pentru 2018.

De la lansarea programului "Prima casa", in 2009, pana la sfarsitul lunii noiembrie 2017, au fost acordate 238.305 garantii si promisiuni de garantare, in valoare totala de 20,78 miliarde de lei.

De ce ar trebui stopat programul?

Apar, insa, tot mai multe voci care sustin ca programul ar trebui stopat gradual, avand in vedere ca si-a atins de mult obiectivul initial, iar acum distorsioneaza piata imobiliara.

In 2017, reprezentanti ai Bancii Nationale a Romaniai au exprimat aceasta opinie, pe motiv ca programul este accesat in mare masura de persoane care si-ar permite un credit ipotecar clasic (avand in vedere ca isi cumpara locuinte mult mai scumpe decat cele prevazute de program, achitand un avans mult mai mare).

Recent, si presedintele AAFBR, Iancu Guda, a vorbit despre viciile programului guvernamental.

"Prima Casa, din punctul meu de vedere, ar trebui gradual oprit. Anul trecut a reprezentat 80% din totalul creditelor acordate pentru achizitionarea unei locuinte noi. A distorsionat semnificativ piata, in conditiile in care a fost contractat de o patura a societatii care nu are nevoie de un asemenea program mai degraba cu caracter social, cel putin la inceputul sau. S-au contractat credite cu Prima Casa unde avansul, desi minimul e de 5%, a fost platit la un nivel de 50-60%. Aceasta a facut ca pretul pentru imobiliare rezidentiale, apartamente noi, sa fie usor supraapreciat printr-o falsa alimentare a cererii, un program cu conditii de acces facile speculat de patura cu un venit peste medie. In trendul de reducere a importantei acestui program, cred ca ar trebui orientat catre patura cu venituri scazute care are nevoie de un asemenea produs cu un avans mai mic", a aratat presedintele AAFBR.

El a tinut sa mentioneze ca, si din aceasta cauza, in prezent imobiliarele sunt supraevaluate cu 20%-25%.
Sursa www.conso.ro

Read the rest of this article >>
Conversia si darea in plata
03/09/2017 01:21 PM

Dupa ce parlamentul a legiferat proiectele privind conversia si darea in plata, imprumutaţii în franci elveţieni s-au ales cu instanţa
Variantele prin care persoanele împrumutate în franci elveţieni (CHF) le au la îndemână pentru rezolvarea situaţiei dificile în care se află de când moneda elveţiană a explodat neaşteptat se reduc la instanţă.
Astfel, după ce Parlamentul a adoptat, anul trecut, atât Legea dării în plată, cât şi pe cea a conversiei, Curtea Constituţională a României (CCR) a decis că ultima dintre acestea este neconstituţională, în timp ce, în cazul iniţiativei legislative privind darea în plată, debitorii trebuie să ceară în instanţă renegocierea contractului, în condiţiile realităţii actuale. Judecătorii vor fi obligaţi să constate dacă au fost îndeplinite condiţiile impreviziunii, putând, chiar, să reconstituie contractul, dacă banca refuză negocierea. În ultimă ins¬tanţă, judecătorul poate dispune transferul imobilului în proprietatea băncii şi ştergerea întregii datorii.

sursa :http://www.constructiibursa.ro/s=autentificare&s_a=legea&a_articol=27447.html

Read the rest of this article >>
Creditul ipotecar - noutati legislative
02/10/2017 03:52 PM

Noi prevederei legislative privind creditul ipotecar

Potrivit unei ordonante de urgenta aprobata de Guvernul Romaniei in sedinta din 14 septembrie 2016, se reglementează drepturile și obligațiilor în ceea ce privește contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobiliare.Actul normative intra in vigoare în termen de 10 zile de la data publicării in Monitorul Oficial. Consumatorul are dreptul, în orice moment, să ramburseze creditul integral sau partial Referitor la rambursarea anticipată, potrivit actului normativ adoptat ieri consumatorul are dreptul, în orice moment, să ramburseze integral sau parțial obligațiile care îi revin în temeiul unui contract de credit înainte de încetarea acestuia. În acest caz, consumatorul are dreptul la o reducere a costului total al creditului, această reducere constând în dobânda și costurile aferente sumei rambursate anticipat pentru perioada dintre data rambursării anticipate și data prevăzută pentru încetarea contractului de credit. Creditorul nu are dreptul să aplice penalizări, să perceapă compensație sau orice alte costuri de la consumator în cazul rambursării anticipate. De asemenea, privind eventualele probleme la achitarea ratelor, ordonanța prevede: * Obligația creditorilor de a veni în sprijinul consumatorilor atunci când aceștia au dificultăți la rambursarea creditului. Creditorul trebuie să elaboreze proceduri pentru a identifica, în cel mai scurt timp, consumatorii aflați în dificultate de plată, în scopul prevenirii acumulării restanțelor. Concret, creditorii vor trebui să ofere soluții în funcție de situația în care se află consumatorul. Printre măsurile ce pot fi propuse consumatorilor se află: refinanțarea creditului, reducerea cuantumului ratelor lunare pe o perioadă de timp determinată, consolidarea mai multor credite (măsură care poate oferi perioadă mai lungă de timp și rată mai mică). Implementarea acestor soluții se va face fără alte garanții din partea consumatorului și fără reevaluarea garanțiilor existente. In cazul imposibilității consumatorilor de a-și îndeplini obligațiile contractuale ca urmare a majorării dobânzii cu cel puțin două puncte procentuale (raportat la momentul încheierii contractului), creditorul depune toate diligențele pentru a transmite în scris consumatorului soluții în raport cu veniturile actuale ale consumatorului, astfel cum rezultă acestea din documentele justificative. Părțile agreează propunerea prin act adițional ce va fi valabil până la dispariția cauzei, dar nu mai mult de 12 luni. * În situațiile de executare silită, se interzice perceperea dobânzilor și a dobânzilor penalizatoare. Recuperările de credite – mai civilizate În ceea ce privește recuperările de creanțe, se interzice: Cesionarea contractului de credit și a accesoriilor, precum și a creanței către o entitate care nu are sediul social, sucursală sau reprezentant în România; * Perceperea de comisioane, dobânzi și dobânzi penalizatoare, cu excepția dobânzilor penalizatoare legale; Perceperea de costuri aferente activității de recuperare, cu excepția costurilor aferente procedurilor de executare silită; Utilizarea de tehnici care să hărțuiască sau să abuzeze orice persoană în legătură cu recuperarea creanțelor; Contactarea consumatorului, în cadrul procesului de recuperare creanțe, la locul de muncă al acestuia; Contactarea, în legătură cu recuperarea creanțelor, a oricărei alte persoane diferită de consumator, succesorii legali, avocatul sau împuternicitul acestuia, creditorul, avocatul sau împuternicitul creditorului; Afișarea la ușa apartamentului/blocului a notificărilor/somațiilor/adreselor în legătură cu recuperarea creanțelor, cu excepția actelor de procedură afișate la solicitarea executorului judecătoresc ori a instanței de judecată; Comunicarea entităţii de recuperare creanţe cu consumatorul în intervalul orar 20:00 – 09:00. Vanzarea bunului imobil ipotecat direct de către consumator În situația premergătoare declarării scadente a creditului sau a executării silite, consumatorul are dreptul să solicite creditorului vânzarea bunului imobil ipotecat direct de către consumator. Creditorul acordă acest drept pentru o perioadă de cel puțin 6 luni. În această situație, executarea se poate declanșa doar după expirarea perioadei în care consumatorul are dreptul să vândă direct imobilul. In ceea ce privește conversia contractului, actul normativ prevede dreptul consumatorului de a-și converti contractul, oricând pe parcursul derulării acestuia, în altă monedă (cea în care este retribuit sau cea din țara de reședință) decât cea în care a contractat creditul, la valoarea cursului de schimb al BNR din ziua solicitării. De asemenea, consumatorul are dreptul să aleagă dacă evaluarea este realizată de un evaluator angajat/ remunerat de creditor sau este realizată de un alt evaluator. În cazul în care consumatorul decide ca evaluarea să fie realizată de un evaluator ce nu este angajat/remunerat de creditor, consumatorul are dreptul să aleagă între un evaluator dintr-o listă propusă de creditor de cel puțin 15 evaluatori și orice alt evaluator autorizat, membru al Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor Autorizaţi din România.
Read the rest of this article >>
Prima Casă 2017: Cum îţi poţi cumpăra sau construi o locuinţă prin acest program
02/10/2017 03:20 PM

Cei interesați să cumpere o locuință sau să construiască una nouă prin intermediul programului Prima Casă trebuie să știe că, în 2017, procentele de garantare s-au schimbat. Prin urmare, sunt mai avantajați cei care cumpără sau construiesc o locuință nouă, decât ceilalți, însă avansul cu care cumpărătorul trebuie să contribuie pentru a putea contracta un astfel de împrumut a rămas același și în 2017.


"Prima casă" este un program guvernamental care facilitează accesul la cumpărarea/construirea unei locuințe pentru persoanele fizice, prin intermediul unor credite pe care acestea le contractează și pe care statul le garantează într-un anumit procent. Cadrul legal al acestui program este Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009 şi normele de aplicare aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 717/2009.

"Prin locuinţă în sensul programului «Prima casă» se înţelege orice imobil cu destinaţia de locuinţă, alcătuit din una sau mai multe camere de locuit, cu terenul, căile de acces, anexele gospodăreşti, facilităţile, dependinţele, dotările şi utilităţile, aferente acesteia, care satisface cerinţele de locuit ale unei persoane sau familii", prevede ordonanța.

După cum spuneam, programul se adresează persoanelor fizice care vor să-și cumpere sau să-și construiască o locuință, iar pentru asta trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

 


  • la data solicitării creditului garantat, declară pe propria răspundere fie că nu deţin în proprietate exclusivă sau împreună cu soţul ori soţia nicio locuinţă, indiferent de modul şi de momentul în care a fost dobândită, fie că deţin în proprietate exclusivă sau împreună cu soţul ori soţia cel mult o locuinţă, dobândită prin orice alt mod decât prin Program, în suprafaţă utilă mai mică de 50 m2;

  • achiziţionează sau construiesc o singură locuinţă, printr-un credit acordat şi garantat în condiţiile Programului;

  • au calitatea de împrumutat în raport cu finanţatorul.


  •  


Important! Persoanele care au solicitat credite pentru "Prima Casă" pot verifica starea cererii lor cu ajutorul unei aplicaţii online, ce este disponibilă aici.

În baza contractului de garantare, imobilul cumpărat prin "Prima Casă" va fi ipotecat în favoarea statului român, precum și în favoarea finanțatorilor - proporțional cu procentul de garantare. Astfel că, după cum prevede ordonanța, cumpărătorul nu are voie să-l înstrăineze pe o perioadă de cinci ani (aici ne referim la acte de vânzare, de donație, precum și orice alt act juridic care duce la schimbarea de proprietar) și nici să-l greveze cu alte sarcini pe perioada garanției (adică să-l pună ca garanție pentru îndeplinirea altor obligații, cum ar fi o nouă ipotecă). Aceste prevederi sunt aplicabile, în mod corespunzător, și situației în care se construiește un imobil.

Totuși, cumpărătorul poate să închirieze locuința cumpărată, conform normelor de punere în aplicare: "Ministerul Finanţelor Publice îşi poate exprima acordul pentru încheierea unui contract de închiriere/comodat privind imobilul achiziţionat prin program, numai după ce finanţatorul a emis acordul său pentru aceeaşi solicitare", se prevede în hotărâre.

Notă: În situația în care cumpărătorul-beneficiar are ghinionul să cumpere o locuință ce prezintă vicii ascunse, el mai are dreptul să cumpere apoi și o a doua locuință în cadrul programului, cu condiția stingerii creditului contractat inițial în cadrul programului.

 

 

Doar locuințele noi se garantează în proporție de 50%


În decembrie 2016 a apărut o modificare importantă la programul "Prima Casă" - procentele de garantare s-au schimbat, în funcție de vechimea locuinței, potrivit OUG nr. 97/2016:

 

 


  • pentru locuințele noi (și cele asimilate acestora), statul poate garanta maximum 50% din valoarea finanțării (exceptând dobânzile, comisioanele și spezele bancare);

  • pentru celelalte locuințe, statul poate garanta maximum 40% din valoarea finanțării (exceptând dobânzile, comisioanele și spezele bancare).


  •  


Ordonanța din decembrie stabilește că locuințele noi sunt acele locuințe care au fost finalizate, făcându-se recepția lor cu cel mult cinci ani înainte de data solicitării creditului garantat. De asemenea, sunt asimilate locuințelor noi și locuințele supuse unor lucrări de consolidare sau de reducere a riscului seismic în ultimii cinci ani înainte de data solicitării creditului.

Practic, la creditele contractate de acum încolo se face o diferențiere între locuințele vechi și cele noi, în condițiile în care, până la intrarea în vigoare a modificărilor, plafonul de garantare se situa la 50% pentru toate tipurile de locuințe, fără nicio distincție.

Până la acest moment, Ministerul Finanțelor nu a făcut referiri la plafonul garanțiilor pentru 2017. Normele de aplicare ale OUG nr. 60/2009 prevăd doar o referire la faptul că, "pentru 2017, se pot emite garanţii şi din diferenţa rămasă nealocată din plafonul aferent anului 2016, precum şi din diferenţa neutilizată până la data de 31 decembrie 2016 din sumele alocate finanţatorilor din plafonul rămas disponibil în anul 2016".

Anul trecut, plafonul garanțiilor a fost suplimentat de trei ori. Inițial, pentru 2016, statul a alocat un plafon total de garantare de 1,69 miliarde de lei (în care erau incluşi şi banii rămaşi din 2015), iar prima suplimentare a avut loc în luna mai, când la acest plafon s-au mai adăugat 500 de milioane de lei. A doua alocare suplimentară a avut loc în octombrie, când s-au mai adăugat 500 de milioane de lei, iar ultima suplimentare a fost aprobată în decembrie, anul trecut, de data aceata doar cu 250 de milioane de lei.

Totodată, HG nr. 899/2016, care a aprobat și ultima suplimentare pe 2016, a mai prevăzut și faptul că în situația în care rămân bani nealocați sau neutilizați din plafonul pentru anul 2016, aceștia se vor folosi cu prioritate la începutul anului următor, până la 31 ianuarie.

În ceea ce privește instituțiile financiare care sunt partenere în cadrul programului "Prima Casă", potrivit site-ului Fondului de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii, vorbim de 18 bănci partnere la ora actuală: Banca Comericală Română, BRD - Groupe Societe Generale, Raiffeisen, Garanti, Banca Românească, Alpha Bank, Banca Transilvania, CEC Bank, Bancpost, Piraeus Bank,  Intesa Sanpaolo, Unicredit Bank, Credit Agricole Bank, OTP Bank, Bank Leumi, ING Bank, Marfin Bank şi CreditCoop.

 

 

Care sunt criteriile de eligibilitate și ce avans e necesar?


HG nr. 717/2009 prevede și o serie de criterii de eligibilitate pentru beneficiarii care achiziţionează locuinţe finalizate, care urmează să se construiască sau pentru cele aflate în faza de construcţie "la roşu". Astfel, cei care vor să cumpere o locuință finalizată prin programul "Prima Casă" trebuie să respecte următoarele cerințe:

 

 


  • la data solicitării creditului garantat, declară pe propria răspundere fie că nu deţin în proprietate exclusivă sau împreună cu soţul ori soţia nicio locuinţă, indiferent de modul şi de momentul în care a fost dobândită, fie că deţin în proprietate exclusivă sau împreună cu soţul ori soţia cel mult o locuinţă, dobândită prin orice alt mod decât prin Program, în suprafaţă utilă mai mică de 50 m2;

  • locuinţa care se achiziţionează în cadrul programului se încadrează în una dintre clasele A, B sau C de eficienţă energetică;

  • îndeplinesc condiţiile specifice prevăzute în cadrul normelor interne de creditare ale finanţatorilor;

  • dispun de un avans de cel puțin 5% din preţul de achiziţie a locuinţei, care acoperă diferenţa dintre preţul de achiziţie a locuinţei rezultat din antecontractul de vânzare-cumpărare şi finanţarea garantată;

  • se obligă să constituie un depozit colateral pentru garantarea dobânzii, în valoare egală cu trei rate de dobândă;

  • se obligă să nu înstrăineze locuinţa achiziţionată în primii cinci ani de la data dobândirii;

  • se obligă să asigure locuinţa achiziţionată din finanţarea garantată împotriva tuturor riscurilor.


  •  


Chiar și în cazul celor care aleg să-și construiască singuri o casă, criteriile de eligibilitate le impun să aducă un aport de măcar 5% din valoarea costului de construire a locuinţei. Pentru aceștia condițiile de eligibilitate sunt următoarele:

 

 


  • la data solicitării creditului garantat, declară pe propria răspundere fie că nu deţin în proprietate exclusivă sau împreună cu soţul ori soţia nicio locuinţă, indiferent de modul şi de momentul în care a fost dobândită, fie că deţin în proprietate exclusivă sau împreună cu soţul ori soţia cel mult o locuinţă, dobândită prin orice alt mod decât prin Program, în suprafaţă utilă mai mică de 50 m2;

  • au în proprietate terenul pe care se construieşte locuinţa, inclusiv în cazul celor construite prin ANL, înscris în cartea funciară în condiţiile legii, liber de orice sarcini, şi se obligă să garanteze cu acesta, precum şi cu locuinţa construită din finanţarea garantată în condiţiile programului;

  • prezintă finanţatorului proiectul tehnic şi detaliile de execuţie a locuinţei, întocmite conform legii;

  • deţin o autorizaţie de construire a locuinţei în cadrul programului valabilă, eliberată conform legii după data de 22 februarie 2010, precum şi avizele şi acordurile necesare conform legii;

  • prezintă finanţatorului un contract de antrepriză încheiat cu o societate de construcţii, în calitate de antreprenor general al imobilului, în baza căruia solicită acordarea finanţării garantate, precum şi estimările costurilor necesare pentru edificarea locuinţei, conform devizului estimativ al lucrărilor, anexă la contract;

  • prevăd în contractul de antrepriză obligaţia antreprenorului general de a finaliza construcţia locuinţei în termen de cel mult 18 luni de la data efectuării primei trageri din finanţarea garantată;

  • prezintă finanţatorului certificatul de atestare fiscală eliberat la cererea constructorului, care atestă împrejurarea că acesta nu înregistrează restanţe mai mari de 60 de zile la plata obligaţiilor faţă de bugetul general consolidat;

  • prezintă finanţatorului poliţa de asigurare a lucrărilor de construcţii-montaj pentru imobilul cu destinaţia de locuinţă aflat în construcţie, încheiată cu o societate de asigurare agreată de finanţator;

  • prezintă finanţatorului dovada constituirii unei garanţii de bună execuţie de 10% din valoarea totală a devizului estimativ de lucrări, sub forma unei scrisori de garanţie bancară de bună execuţie;

  • prezintă finanţatorului contractul valabil încheiat cu un diriginte de şantier autorizat;

  • îndeplinesc condiţiile specifice prevăzute în cadrul normelor interne de creditare ale finanţatorilor;

  • se obligă să constituie un depozit colateral pentru garantarea dobânzii, în valoare egală cu trei rate de dobândă;

  • se obligă să nu cesioneze drepturile de construire şi să nu înstrăineze terenul şi locuinţa construită prin program în primii cinci ani de la data instituirii ipotecii legale;

  • se obligă să noteze autorizaţia de construire în cartea funciară a terenului;

  • se obligă să asigure locuinţa finalizată, construită din finanţarea garantată, împotriva tuturor riscurilor;

  • se obligă să acopere din surse proprii eventualele costuri rezultate, suplimentare faţă de cele din devizul estimativ;

  • se obligă să efectueze pe cheltuiala proprie formalităţile de notare a autorizaţiei de construire în cartea funciară;

  • se obligă să efectueze pe cheltuiala proprie toate formalităţile necesare înscrierii în cartea funciară a locuinţei individuale, după finalizarea acesteia, şi să prezinte finanţatorului documentele necesare în vederea înscrierii ipotecilor legale în cartea funciară.


  •  


Atenţie! Pentru cumpărarea unei locuinţe în cadrul procedurii de executare silită, persoanele fizice trebuie să prezinte băncii documentele specifice procesului de licitaţie, în locul antecontractului de vânzare-cumpărare.

 

Sursa :Avocatnet.ro

 

 

 

 

Read the rest of this article >>
Jump to Page:   1 2 Previous 100 Next 100
Click Me!

Persistent Collapsing Quick Search

Toate proprietatile din aceasta categorie (0)

to
to
to

Toate proprietatile din aceasta categorie (0)

to
to

Toate proprietatile din aceasta categorie (0)

to
to

Toate proprietatile din aceasta categorie (0)

to

Toate proprietatile din aceasta categorie (0)

to
to